EA i FIFA zakończyli współpracę po 28 latach

0
145
Partnerstwo EA i FIFA zakończyło się po 28 latach, gra zmieni nazwę na EA Sports FC. Źródło: Twitter/Delly Ranks

Wydawca gier wideo, Electronic Arts, twierdzi, że przestanie tworzyć tytuły piłkarskie marki FIFA.

Jest to jedna z najbardziej dochodowych marek w historii gier, ale koszt licencji był jednym z powodów, dla których podjęto decyzję o porzuceniu partnerstwa.

EA będzie nadal tworzyć piłkarskie gry wideo, ale od 2023 roku będą one dostępne pod nowym szyldem EA Sports FC.

Czytaj: „FIFA 22” będzie ostatnią grą FIFA w historii

FIFA mówi, że planuje wydać własne konkurencyjne gry, mówiąc: „Nazwa FIFA to jedyny globalny, oryginalny tytuł”.

EA Sports stworzyło pierwszą grę FIFA w 1993 roku i od tego czasu odpowiada za franczyzę.

Chociaż mechanika rozgrywki i podstawowe tryby gry będą podobne do tego, czego gracze spodziewali się w ostatnich latach, ta zmiana prawdopodobnie sprawi, że tytuł zaoferuje szerszy zakres innych doświadczeń, poza samą możliwością grania.

W rozmowie z BBC, David Jackson, wiceprezes EA Sports, wyjaśnił, że studio uważa, że ​​nadszedł czas, aby pójść w innym kierunku, aby zbudować „markę na przyszłość”.

Chociaż szczegóły tych doświadczeń są w tej chwili niejasne, można śmiało założyć, że możliwość oglądania prawdziwych meczów, doświadczania wydarzeń w grze na żywo w stylu Fortnite i dostępu do szerszej gamy markowych przedmiotów w grze jest tego rodzaju rzeczy, które EA chciałoby mieć do zaoferowania.

EA twierdzi, że 19 000 sportowców i ich podobizny zostaną uwzględnione w EA Sports FC. Źródło: Twitter

„Świat futbolu i świat rozrywki zmieniają się i zderzają się w naszym produkcie” – mówi Jackson.

„W przyszłości nasi gracze będą wymagać od nas możliwości większej ekspansywności w tej ofercie. W tej chwili angażujemy się w grę jako podstawową formę interaktywnego doświadczenia. Wkrótce oglądanie i tworzenie treści będzie równie ważne dla fanów.

„Zgodnie z konwencjami licencyjnymi, które uzgodniliśmy z FIFA 10 lat temu, istniały pewne ograniczenia, które nie pozwalały nam tworzyć tych doświadczeń dla graczy”.

Seria FIFA odniosła tak wielki sukces, po części dzięki szczegółowym umowom licencyjnym, które pozwoliły na dokładne odwzorowanie strojów drużynowych, twarzy graczy i stadionów na ekranie.

Gracze od lat mogą grać jako zespoły Premier League, takie jak Liverpool, podczas gdy konkurencyjne gry, takie jak Pro Evolution Soccer, oferowały fikcyjne drużyny, takie jak Merseyside Red.

EA twierdzi, że będzie nadal oferować doświadczenia w świecie rzeczywistym, tworząc podobizny 19 000 sportowców, 700 drużyn, 100 stadionów i ponad 30 lig na przyszłe mecze. Należą do nich Premier League, Bundesliga, La Liga i UEFA.

Jednak ten ruch oznacza, że ​​gry wydane w celu powiązania z Mistrzostwami Świata, takie jak FIFA 98: Road to World Cup, nie będą już tworzone przez EA.

Będzie jeszcze jedno ostatnie wydanie FIFY, a tegoroczna edycja – FIFA 23 – jak zwykle w sprzedaży jesienią tego roku.

EA Sports FC trafi na półki sklepowe pod koniec 2023 roku.

EA i FIFA rozeszły się. Źródło: Twitter

EA to jedna z firm zajmujących się grami, która spotkała się z reakcją fanów na swoje podejście do zakupów w grach. Bez wątpienia niektóre pytania dotyczące ich nowej marki będą dotyczyć modelu finansowego i planów monetyzacji, które nie zostały jeszcze ujawnione.

Ten ruch jest hazardem dla EA, którego losy od dziesięcioleci są ściśle związane z FIFA, a Jackson to akceptuje, mówiąc: „To wielka chwila dla organizacji. Interaktywne doświadczenia piłkarskie miały kluczowe znaczenie dla sukcesu EA Sports w ciągu ostatnich 30 lat.”

Upewnienie się, że większość z milionów obecnych graczy FIFA przejdzie na nowy tytuł, będzie kluczowe dla firmy, aby móc utrzymać ważne partnerstwa licencyjne w przyszłości. Są istotną częścią sukcesu.

Electronic Arts zawarło ostatnią umowę licencyjną z FIFA w 2013 roku i doniesiono, że organ zarządzający piłką nożną znacznie podniósł cenę licencji – tym razem do ponad 1 miliarda dolarów za czteroletni cykl mistrzostw świata.

Zapytany, czy odejście od FIFA było czysto finansową decyzją, Jackson powiedział, że „ostatecznie nie było to związane z pieniędzmi”, ale zgodził się, że odegrało to kluczową rolę w procesie podejmowania decyzji.

„Pieniądze odgrywają kluczową rolę w większości negocjacji, ale powodem, dla którego to robimy, jest zapewnienie jak najlepszych doświadczeń zarówno graczom, jak i partnerom. W ramach tego zastanawiasz się, czy Twoja inwestycja w jednym miejscu jest lepsza lub gorsza niż inwestycja w innym.

„W sumie z biegiem czasu czuliśmy, że nasze inwestycje lepiej pasują do przestrzeni, które były najważniejsze dla graczy, takich jak różne doświadczenia, które możemy teraz budować w grze. Dla naszych partnerów jest to sposób, w jaki możemy powitać ich i zaangażować w platformę, która rozmawia ze 150 milionami młodych fanów piłki nożnej na całym świecie”.

150 milionów graczy w gry wideo FIFA wkrótce będzie musiało przyzwyczaić się do nowej nazwy serii: EA Sports FC. Źródło: Twitter

W długim oświadczeniu na swojej stronie internetowej FIFA zapowiada, że ​​wprowadzi nowe piłkarskie gry wideo opracowane z szeregiem zewnętrznych studiów i wydawców, zapewniając większy wybór dla fanów piłki nożnej i gier w okresie poprzedzającym Mistrzostwa Świata w Katarze i nie tylko.

Oprócz wypuszczania nowych gier w latach 2022 i 2023, FIFA twierdzi, że współpracuje z wiodącymi wydawcami gier, firmami medialnymi i inwestorami w celu opracowania nowej, ważnej gry symulacyjnej FIFA w 2024 roku.

Gianni Infantino, prezes FIFA, powiedział w oświadczeniu: „Mogę zapewnić, że jedyna autentyczna, prawdziwa gra nosząca nazwę FIFA będzie najlepszą dostępną dla graczy i fanów piłki nożnej”.

„Stałą jest nazwa FIFA i pozostanie na zawsze i pozostanie najlepsza”.

EA Sports wydaje się być przekonane, że ich podejście jest słuszne: „Zmiana zawsze będzie dotyczyć ludzi na początku”, mówi David Jackson.

„Jeśli chodzi o rzeczy, za którymi będą tęsknić, gracze zauważą tylko dwie rzeczy: nazwę i treść z Mistrzostw Świata co cztery lata. Poza tym niewiele zmieni się w rzeczach, które znają i kochają w obecnych produktach FIFA.”

„Prawdopodobnie najłatwiejszą rzeczą, jaką moglibyśmy zrobić, byłoby utrzymanie statusu quo. Z biegiem czasu FIFA odniosła niesamowity sukces, ale są chwile, kiedy trzeba zastanowić się, jak wygląda przyszłość, a my czujemy, że budowanie własnej marki jest dla nas najlepsze.”